GIP
De afkorting 'GIP' staat voor groeps- en individueel gericht pedagogisch en didactisch handelen van de leerkracht. Middels het inzetten van GIP investeren wij in de zelfstandigheid van kinderen. Hoe zelfstandiger de kinderen zijn, hoe meer ruimte er is om tegemoet te komen aan de specifieke behoeften van kinderen.
Binnen het GIP-model leren kinderen zelfstandig werken, samenwerken, plannen en zichzelf beoordelen.
Het GIP-model kent vijf hoofdthema's, die samen de GIP-trap vormen.
1. organisatie
2. zelf plannen
3. instructie
4. emotionele ontwikkeling
5. samenwerken
Het GIP-model biedt ons de mogelijkheid om stap voor stap het aanbod binnen onze school systematisch vorm te geven. Daarom is GIP dan ook verweven met ons complete onderwijsaanbod en zien we een doorgaande lijn door de hele school heen. In de groepen weten de kinderen de regels en de afspraken rondom GIP. Er is een heldere structuur in het dagritme, de groepen zijn overzichtelijk ingedeeld en middelen als hulpkaarten en een stoplicht maken het gedrag van de leerkracht voorspelbaar voor het kind op weg naar zelfstandigheid.