Op SBO Tijstroom hebben wij en werken wij aan de hand van een identiteit. Onze identiteit bestaat uit een antwoord op vijf vragen:
1. Waar staan wij voor?
Wij staan voor educatief partnerschap waarin wij samen met ouders en partners een zo optimaal mogelijke ontwikkeling van onze leerlingen willen realiseren. Een positieve benadering gericht op succes is leidend in onze aanpak. Er wordt met aandacht voor ieders eigenheid gewerkt.
Samen bereiden wij de leerlingen voor op de volgende stap in de maatschappij.
2. Wat zegt dat over ons beeld van leerlingen en ouders?
De leerlingen bij ons op school hebben meer dan gemiddeld behoefte aan een schoolomgeving waarin positieve benadering, structuur en geborgenheid centraal staan. Op SBO Tijstroom bieden wij dit, zodat onze leerlingen de ruimte ervaren om zich te ontwikkelen, vanuit hun eigen wil en kracht. Ouders zijn hierbij onze (educatieve) partners, als kenners van hun eigen kind.
3. Wat beloven wij leerlingen en ouders?
Wij beloven een rijke, transparante en veilige leeromgeving, waarin onze leerlingen zich kunnen ontwikkelen en waarbij wordt uitgegaan van een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Naast een sterke gerichtheid op de leerontwikkeling, is er even zoveel aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling.
4. Wat is onze unieke kracht?
- een kleinschalige leeromgeving
- duidelijke structuur
- speciale aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling
- vroegtijdige signalering
- een oplossingsgerichte manier van werken
- gespecialiseerde leerkrachten
- extra ondersteuning buiten de basisondersteuning (fysiotherapie, logopedie, muziektherapie, etc.)
- leren buiten het klaslokaal (tuinen, techniek, koken, etc.).
5. Waar streven wij naar?
- een veilige leeromgeving
- Dat alle leerlingen met plezier naar school gaan
- Transparante communicatie tussen kind, ouder(s) en school
- Een deskundig en passend onderwijsaanbod
- Leerlingen zich ontwikkelen binnen hun eigen mogelijkheden en talenten.
Missie
Wij bieden kinderen met speciale ontwikkelingsbehoeften een veilige en stimulerende leeromgeving waar zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. In een klimaat van collegialiteit en in samenwerking met ouders en hulpverlening zorgen wij ervoor, middels onze expertise, dat gestelde doelen kunnen worden behaald.
Visie
Wij zijn ervan overtuigd dat kinderen meer zullen bereiken als het onderwijs zich richt op de mogelijkheden van kinderen, in plaats van hun beperkingen. Als kinderen meer eigenaar worden van het eigen leerproces, kunnen ze weer plezier krijgen in leren. Onder begeleiding van stimulerende, coachende medewerkers hopen we dat kinderen (weer) leren vertrouwen op hun eigen mogelijkheden. Daarom werken wij aan een leeromgeving waar wordt uitgegaan van het kind zelf. Een school die daarbij samen optrekt met het kind, de ouders en alle bij het kind betrokkenen.